Wednesday, August 18, 2010

TOKOH ANAK KALUMPANG – ALLAHYARHAMAH HJH. BADARIAH HJ. OMAR (IBU BERJASA KALUMPANG)

Beliau berasal dari Kg. Lundar Rao dan dibesarkan di Kalumpang pada awal abad ke-20. Hjh. Badariah Hj. Omar boleh dianggap ‘Ibu Kalumpang’ oleh penduduk Kg. Gumut Kalumpang pada zaman tersebut. Jasa beliau banyak menolong orang kampung terutamanya dalam hal-ehwal kenduri kendara perkahwinan, sakit pening dan sebagainya tidak mengira penat dan lelah.

Beliau juga adalah isteri kedua Dato’ Dagang Hj. Abd. Rashid bin Sirun (Isteri pertama Hj. Abd. Rashid meninggal terlebih awal). Hjh. Badariah juga Ketua Wanita Pertama Pertubuhan Wanita Kalumpang (WI) yang pandai mengajar masak-memasak dan jahit-menjahit. Beliau juga pernah berkursus di Pusat Pertanian Serdang, Selangor berkenaan tanaman pokok buah-buahan. Beliau juga Ketua Pergerakan Kaum Ibu Kalumpang pada zaman sebelum dan selepas merdeka. Beliau juga tempat orang kampung mengadu kesusahan terutamanya hal ehwal kaum ibu. Dan juga kaum bapa.
Pada masa hayatnya, beliau banyak berkhidmat pada masyarakat Kalumpang. Beliau meninggal pada tahun 1971 ketika berumur 69 tahun. Jasa beliau tetap dikenang oleh masyarakat Kalumpang.


Sumbangan oleh:
Dzulkifli Bin Datuk Haji Buyong
C-G-6, Pangsapuri Laksamana,
Jalan Laksamana, Bandar Baru Selayang,
68100 Batu Caves, Selangor.
H/P- 012 9725860

No comments:

Post a Comment