Wednesday, August 18, 2010

TOKOH ANAK KALUMPANG- ALLAHYARHAM PENGHULU HJ. MOHD DAUD SIDEK PENGHULU TG. MALIM (MENANTU IMAMLUDIN PENGASAS KG. GUMUT KALUMPANG)

Allahyarham Penghulu Hj. Mohd Daud Sidek adalah seorang penghulu dari Tg. Malim yang ada jasanya di Kalumpang. Beliau berkahwin dengan anak Imamludin yang bernama Lawiyah tetapi tidak mempunyai zuriat. Kemudian beliau berkahwin dengan orang Pulau Pinang dan dikurniakan zuriat setelah meninggal isteri tuanya. Anak-anak beliau dengan isteri keduanya:

1. Azmil
2. Azizah
3. Khalid
4. Rusli
5. Dato’ Adlan
6. Pn. Sri Zainun
7. DLL

Jasa beliau telah mewakafkan surau Kg. Gumut yang diberi nama ‘Madrasatul Daudiah’ yang masih ada orang yang beribadah pada hari ini. Nama madrasah itu sempena dengan namanya dan diandaikan tapak madrasah itu atas nama isterinya yang pertama itu (Diriwayatkan oleh Allahyarham Tuan Hj. Abd. Aziz Hj. Abd. Rashid anak saudara Lawiyah). Penghulu Hj. Mohd Daud Sidek digelar Orang Kaya Tg. Malim dan salah satu nama jalan Tg. Malim dinamakan sempena nama beliau iaitu ‘ Jalan Penghulu Hj. Mohd Daud’ dan ada lorong di kawasan Hulu Bernam (Tg. Malim) dinamakan Lorong Hj. Mohd Daud.

Dalam pada itu, beliau ada mempunyai sebuah bangunan berhampiran Sg. Bernam di seberang kawasan Selangor Tg. Malim diberi nama ‘Bangunan Mohd. Daud’. Diandaikan juga harta isteri pertamanya Lawiyah itulah yang diwakafkan Madrasatul Daudiah yang masih lagi digunakan bukan sahaja tempat beribadah bahkan untuk kegunaan penduduk Kg. Gumut dalam hal-hal lain seperti kenduri kendara, mesyuarat dan juga digunakan sebagai markas pengawal kampung semasa darurat. Jasa penghulu Hj. Mohd Daud tetap dikenang oleh penduduk Kg. Gumut Kalumpang buat selama-lamanya.


Sumbangan oleh:
Dzulkifli Bin Datuk Haji Buyong

C-G-6, Pangsapuri Laksamana,
Jalan Laksamana, Bandar Baru Selayang,
68100 Batu Caves, Selangor.
H/P- 012 9725860

No comments:

Post a Comment