Monday, October 4, 2010

RIWAYAT KETURUNAN IMAM HJ. ABDULLAH FAKEH BIN RAJA SALEH – KETURUNANNYA MENJADI PEMIMPIN DAN TOKOH NEGARA.




Allahyarham Hj. Abdullah Fakeh bin Raja Saleh berasal dari Djambi Sumatera adalah salah seorang pengasas Kg. Gumut Kalumpang. Beliau adalah salah seorang Imam Masjid Lama Kalumpang. Beliau juga seorang guru agama dan Naib Kadi pertama Kalumpang. Cucu beliau Allahyarham Cikgu Hj. Mohd Adnan Hj. Abd. Halim adalah Tokoh Guru Negeri Selangor tahun 1982.

          Allahyarham Cikgu Hj. Mohd. Adnan juga adalah bekas Yang DiPertua Badan Kebajikan Anak-anak Kalumpang dan salah seorang bekas Naib Yang DiPertua Persatuan Anak Kalumpang (Persaka). Juga cucu Hj. Abdullah Fakeh yang bernama Hj. Mohd Khudus Abd Karim A.M.N adalah matan Pegawai Tertinggi Kewangan di Perbendaharaan Malaysia dan salah seorang pengasas Persaka dan bekas Setiausaha Persaka yang pertama. Dalam pada itu, cicit beliau Y.B Tan Sri Muhammad Mohd Taib adalah matan Menteri Besar Selangor.

          Adalah dimaklumkan juga cicit tiri beliau bernama Nazar Md. Yakin adalah matan Pengurus Besar ASN dan Fatimah Mohd Yakin adalah seorang Doktor Pakar X-Ray Hospital Kuala Lumpur dan Hospital Tawakal Kuala Lumpur.


Sumbangan oleh:
Dzulkifli Bin Datuk Haji Buyong

C-G-6, Pangsapuri Laksamana,
Jalan Laksamana, Bandar Baru Selayang,
68100 Batu Caves, Selangor.
H/P- 012 9725860
18/12/2007

No comments:

Post a Comment