Monday, October 4, 2010

RIWAYAT KETURUNAN ALMARHUM NAWI RAJA MULOK YANG MENJADI PEMIMPIN



Almarhum Nawi Raja Mulok adalah salah seorang peneroka yang membuka Kalumpang, bersama Panglima Kanan, Panglima Kiri dan lain-lain. Anak almarhum ialah Almarhum Hj. Nordin Nawi JP merupakan bekas Pegawai Polis dan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor yang pertama bagi kawasan Kalumpang atau Hulu Bernam daerah Hulu Selangor. Almarhum juga adalah bekas nazir pertama Masjid Attaqwa Kalumpang.

          Anak Almarhum Hj Nordin ialah Datuk Hj. Zainal Abidin bin Hj. Nordin (cucu), YDP Persaka sekarang. Beliau ialah bekas Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Tanah. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka.

          Dua orang anak Almarhum Hj. Nordin yang lain ialah Baharuddin Hj. Nordin (cucu), bekas guru dan bekas Pengarah MAS. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai pegawai latihan FELDA. Manakala Shahruddin Hj. Nordin (cucu) pernah bertugas sebagai Pengurus Bank Bumiputra Bhd.

          Cikgu Mazlan adalah cicit kepada Almarhum Nawi. Beliau adalah Setiausaha Kehormat Persaka sekarang dan pernah bertugas sebagai Pengurus Besar Yayasan Pendidikan Hulu Selangor. Cikgu Mazlan juga pernah bertugas sebagai Pendaftar Universiti Industri Selangor, Bekas Pengurus Pendidikan Yayasan Selangor dan juga bekas pensyarah di IPSI (UPSI). Selain itu beliau juga pernah menerima anugerah Belia Negara 1993.

Sumbangan oleh:
Dzulkifli Bin Datuk Haji Buyong

C-G-6, Pangsapuri Laksamana,
Jalan Laksamana, Bandar Baru Selayang,
68100 Batu Caves, Selangor.
H/P- 012 9725860
26/11/2007

No comments:

Post a Comment