Saturday, February 27, 2010

Keturunan Panglima Kanan

KETURUNAN PANGLIMA KANAN ATAU HJ. SALAM BIN DATUK BERKANUN
KETUA PENGASAS KALUMPANG

Panglima Kanan atau Hj. Salam Bin Datuk Berkanun adalah orang yang bertanggungjawab membuka kalumpang dalam tahun 1883 atau sebelumnya. Beliau dilantik menjadi assistant Penghulu Bernam atau Tg. Malim pada zaman tersebut di mana Kalumpang adalah di bawah pemerintahan Bernam dan penghulunya ialah Hj. Mustapha bin Raja Kamala.
Anak Panglima Kanan iaitu Tuan Hj. Mohd Yassin Affandi bin Hj. Salam (allahyarham) adalah anak Kalumpang yang pertama yang memegang jawatan Forest Ranger di Jabatan Hutan dan beliau juga anak Kelumpang yang pertama di hantar mengikuti kursus perhutanan di London pada waktu tersebut.
Juga cucu Panglima Kanan iaitu Yang Berbahagia Datuk Haji Buyong Haji Abdullah J.S.M (Allahyarham) adalah anak Melayu pertama memegang jawatan Ketua Pengarah Telekom Malaysia dan juga Jurutera Melayu yang pertama yang dihantar ke London mengikuti kursus kejuruteraan di College Telecommunication London. Beliau bersara dalam tahun 1976 dan dianugerahkan Datuk DiRaja Mangku Bumi Selangor oleh D.Y.M.M Sultan Selangor.Beliau juga salah seorang penaung Persaka (Persatuan Anak Kalumpang).


Dalam pada itu cicit Panglima Kanan Allahyarham Tan Sri Datuk Hj. Shoib Hj. Ahmad adalah bekas ADUN kawasan Kalumpang atau Hulu Bernam dan juga Yang Di Pertua Dewan Undangan Negeri Selangor. Beliau juga dilantik Timbalan Pengerusi Tetap UMNO Malaysia dan bleiau juga merupakan salah seorang daripada penaung PERSAKA.
Selain daripada itu, cicit Panglima Kanan yang lain ialah Tuan Hj. Idrus bin Mohd Tahir adalah bekas Pengarah Kastam DiRaja Malaysia, Tuan Hj. Ahmad Hj. Mohd Tahir adalah bekas Pensyarah Universiti Putra Malaysia dan juga Universiti Brunei Darussalam. Tuan Hj. Abdul Shukor Hj. Mohd Tahir juga bekas Pensyarah Universiti Malaya dan Tuan Hj. Idris Hj. Mohd Yassin Affandi (cucu) adalah bekas Pensyarah UPSI.
Selain daripada itu, cicit beliau Datin Aznum Hussain adalah bekas Pengurus PKNS Selangor dan Tuan Hj. Hamzan Adil adalah bekas Pengurus Telekom Malaysia (AJK Persaka). Juga banyak lagi cucu-cicit dan piut Panglima Kanan yang berjawatan seperti Encik Hasrul Hashim salah seorang peguam dan lain-lain lagi yang tidak dapat dinyatakan.

Sumbangan oleh:
Dzulkifli Bin Datuk Haji Buyong

C-G-6, Pangsapuri Laksamana,
Jalan Laksamana, Bandar Baru Selayang,
68100 Batu Caves, Selangor.
H/P- 012 9725860
26/11/2007

No comments:

Post a Comment